Iklankan di sini

You are what you read

Assalamualaikum

Reading Reader's Digest has never let me down. Baca dari kulit ke kulit lah orang kata. Ada satu column yang best untuk saya kongsi di sini. Written by Kirpal Singh, a director of the Wee Kim Wee Centre at Singapore Management University. A writer, and a teacher. [RD November 2011, p 29];

Menyebut tentang pentingnya membaca literature yang baik dapat membantu kita berkomunikasi dengan lebih berkesan. Katanya, kita hidup dalam dunia yang memerlukan semuanya cepat, dan tangkas. Memerlukan kita bercakap dan bertindak dengan pantas dan padat. Inilah yang menterjemah personaliti kita sebenarnya. Dalam keadaan spontan, kebenaran yang ada dalam diri akan terkeluar dari percakapan kita.

Melalui pembacaan, kita bukan sekadar belajar membaca tetapi juga menyampaikan sesuatu perkara dengan lebih bermakna. Ada isinya orang kata. Bukan cakap kosong. Maka perhatikanlah bahan bacaan apa yang kita baca.

Teringinnya menghafal Al Quran, hingga dapat secara spontan mengeluarkan mana-mana ayat yang berkaitan dengan lancar, seperti ustaz dan ustazah.

Wallahua'lam.

Notes;

~ 24 November ada interview Angkasa di Kelana Jaya. Ntah macam mana nak pegi, dengan siapa, tak tahu.  Saya redah saja. Doakan, doakan.
~ 29 November ada presentation proposal. Doakan, doakan.

Kepala terasa sangat berat, tapi tetap nak update blog. Rindu.

Moga Allah sayang saya, kamu, dan kita semua.

No comments